AGENDA
Spel:
Beaudil Elzenga, Gonny Gaakeer en David Geysen
Regie en bewerking:
David Geysen
Lichtontwerp:
Shenzi Droog
Vormgeving:
Jerrel Manuel
Audiovisuele art:
Mischa Lind
Spelcoach:
Willibrord Keesen
Productie:
Alec Martel
Speellijst
18 december om 20 uur (try-out)
19 december om 20 uur (première)
20 december om 20 uur
21 december om 20 uur
27 december om 20 uur
28 december om 20 uur
29 december om 14:30 uur
3 januari om 20 uur
4 januari om 20 uur
5 januari om 14:30 uur
Waar
House of Rat Loods
Laan van Poot 97, Den Haag
Mede mogelijk gemaakt door
Gravin van Bylandt stichting
Gemeente Den Haag
Cultuurfonds
Een voorstelling over een regisseur en zijn actrices en over actrices en hun regisseur. Want, wat als...
Voor de voorstelling BERGMAN bewerkt en combineert David Geysen twee van Ingmar Bergmans meest diepgaande werken: de film Persona en het toneelstuk Na de Repetitie.
Voor David is Bergman een mysterie en een eindeloze inspiratiebron.
BERGMAN is film, het is theater, het is beeldende kunst en het is muziek. Gemaakt met en door een geweldig team!
In PERSONA draait het om een beroemde actrice die plotseling besluit te stoppen met praten. Ze trekt zich terug in de stilte, omdat ze de leegheid en leugenachtigheid van haar leven als toneelspeler niet langer kan verdragen.
Haar zwijgen wordt een krachtige vorm van verzet tegen een wereld die haar, in haar ogen, heeft leeggezogen.
In NA DE REPETITIE volgen we een oudere regisseur die juist zijn toevlucht zoekt in het theater.
Voor hem is het podium een veilige haven, een plek waar hij de harde werkelijkheid van zijn eenzaamheid kan ontvluchten.
Hij leeft in een wereld van repetities en theaterrollen, omdat de chaos en leegte van het leven buiten de spotlights te overweldigend voor hem zijn.
VOGLER
Ik zeg : wat zou je ervan denken om eens op een namiddag naar die passage te kijken?
ANNA
Dat zou volstrekt niet uitmaken want ik heb nooit begrepen wat daar staat
VOGLER
Ik heb het je nochtans een aantal keer uitgelegd…
ANNA
Ik ben er waarschijnlijk te dom voor, maar jouw uitleg heeft die tekst alleen maar raadselachtiger gemaakt.
VOGLER
Dan stel ik voor dat je die tekst zorgvuldig uit het hoofd leert en dat je hem luid en duidelijk brengt, zodat het publiek kan horen wat je zegt.
ANNA
Dank je.
VOGLER
Wanneer een acteur koppig volhardt in het niet willen begrijpen, is dat een simpele en doeltreffende methode.
ANNA
Want jij vindt dat ik ‘koppig volhard’ ?
VOGLER
Ik vind helemaal niets.